God kennen (3)

Labuschagne geeft dus aan dat we God niet rationeel kunnen kennen. Maar wél relationeel, d.w.z. in en vanuit een relatie. Dat gebeurt wanneer het mysterie zich aandient, wanneer we geraakt worden. Dat kan door verschijnselen in de natuur, door onze levenservaringen, door Bijbellezen.

Daarmee kunnen we dan het imago van God invullen met onze voorstellingen. Bijbelse auteurs deden dat ook – op hun tijdgebonden en cultuurgebonden manier.

Het handelen en spreken van God worden niet afgelezen uit de geschiedenis, maar er ingelezen. Het zijn de auteurs van de Bijbelse geschriften die bepalen wat God, als zijnde een literaire personage, doet en zegt. Dat maakt hun getuigenis, dat op geloof is gebaseerd, niet minder waar, integendeel. Ze kunnen ons inspireren en we kunnen veel van hen leren.

Deze auteurs spraken over God vanuit hun geloof en hun geloofservaring.

One thought on “God kennen (3)

  1. Ha Peter,
    Prachtig om zo langzamerhand meegenomen te worden in beelden en gedachten over God kennen.
    Doet me denken aan (en dat is weer een ander element) aan het verschil tussen de Griekse wereld (rationeel: hoe zit het, hoe werkt het) en de Joodse wereld (relationeel). Die meer de vraag stelt “Wat kan ik ermee?” “Wat betekent het voor mij?”.
    De Griekse denkwijze heeft ons veel gebracht: ontwikkeling van de natuurwetenschap en technische vooruitgang maar kan door de type vraagstelling m.i. niet helpen bij vragen als “Hoe kan ik God kennen”, en “Wat betekent dit voor mijn handelen?”
    In het citaat gebeurt ook iets dergelijks. Het helpt mij om bij verhalen andersoorige vragen te stellen. Zo heb ik jarenlang niet van gedichten kunnen genieten. Ik snapte niet wat de betekenis was. Later ben ik gaan begrijpoen dat ik op een Griekse manier deze las en daar liep ik dan in vast.

    Hartelijke groet,
    Richard

Geef een reactie